גרוטאות המתכת בישראל מהוות מכת מדינה של ממש. רכבים ישנים רבים ננטשים ומהווים גורם לזיהום ולסיכונים בטיחותיים, שלא נדבר על המראה המכוער המקבל את פניהם של מבקרים רבים בערים ובאתרי טבע שונים. במדינות רבות באירופה, מונהגות תוכניות שמטרתן לעודד את הציבור לשלוח את הרכב לפירוק רכבים שיאפשר סילוק מסודר של הגרוטאה וייעודה למחזור. בישראל, קמו יוזמות רבות ומגוונות לתוכניות גריטה לאורך השנים, אך טבען מוגבל ובלתי יציב. יהיה זה נבון מהמדינה לגבש מדיניות מוסדרת בנושא שלא רק תסייע לסביבה ותתמרץ בעלי רכב לשתף פעולה, אלא עשויה לסייע לשגשוג תעשיית הרכב.
המצב באירופה
מדינות רבות באירופה מציעות מענקים בסכומים נרחבים אשר לא ניתן להתעלם מהם. ספרד, למשל, תציע לך 2,000 אירו תמורת הרכב הישן. בישראל לעומת זאת, גובה המענק שהוצע היה כ-3,000 ₪, סכום שלרוב אינו מהווה אפילו עשירית ממחיר המחירון של הרכב שנשלח לגריטה. יהיו שיאמרו, "לגרמניה יש את התקציב להחזיק תוכנית כזו". ההיפך הוא הנכון, תוכנית זו הונהגה בעת משבר כלכלי שחל בגרמניה ובסופו של דבר הבריא את תעשיית הרכב שלה לטווח הארוך. גם ספרד הייתה אחת מהנפגעות הגדולות ביותר של המשבר ובוודאי שלא יכולה הייתה להרשות לעצמה מותרות. האמת הפשוטה היא שהתוכנית המשתלמת עודדה אנשים לקנות רכבים חדשים וכלכלנים רבים מצביעים על תוכנית הגריטה של רכב ישן בתור הגורם העיקרי לעליית המכירות החדה.
שורש הבעיה, כמו בבעיות רבות אחרות, הוא בצורת החשיבה. כל עוד המדינה תמשיך לתפוס תוכניות לפירוק רכבים כהוצאה כספית שגוזלת משהו מקופת המדינה, אכן לא יהיה כל תמריץ להנהיג אותן בצורה מסודרת ויציבה. עם זאת, שינוי הפרדיגמה והחלת תפיסת עולם בדומה לזו שהונהגה במדינות רבות באירופה, עשויה לעשות הבדל גדול. תוכניות הגריטה האירופאיות הן חלק מתוכנית להבראת השווקים האירופיים שנפגעו מהמשבר הכלכלי. התרומה הסביבתית והכלכלית של פירוק רכבים באירופה מוכיח את עצמו וייתכן שראוי שנלמד מהתופעה דבר או שניים.
ולנו נשאר רק לפנות לסוחר הקונה רכב לפירוק
נראה כי מסקנות אלה, אם ייושמו בישראל, רחוקות מאוד מתודעת המחוקק הישראלי ולתוכנית גריטה סדירה ומשתלמת ניאלץ להמתין עוד זמן רב. כל עוד אין פתרון ממשלתי מסודר, נותר לנו לפנות לאנשי מקצוע פרטיים העוסקים בפירוק רכבים ובסחר בחלקי חילוף ולשלוח את הרכב לפירוק שיפטור את הסביבה מגרוטאות מיותרות.
לרוב, ייקח על עצמו סוחר הקונה רכב לפירוק את האחריות לגרירת הרכב ויגיע עד אליך כדי לאסוף את הגרוטאה. תמורת הרכב יינתן סכום קטן יחסית, אך יתאפשר לך לחסוך הוצאות רבות על אגרות רישוי לרכב הישן העומד ללא שימוש. הרכב יפורק לגורמים ויחולק לפי סוגי החומרים על מנת לשמש כחומרי גלם מגוונים לתעשיות רבות המשתמשות בחומרים ממוחזרים.