יש לפחות דרך אחת שיכולה להקל על עומסי התנועה והפקקים הרבים בישראל, וזה באמצעות הסעות עובדים.
בערים רבות ובמקומות מרכזיים, ניתן לראות בשנים האחרונות צמיחה של מרכזי תעסוקה ופארק תעשיה ומדע. מרכזים אלו מציעים מגוון אפשרויות תעסוקה בתחומים רבים ואין ספק שמדובר במענה מעולה לבעיות תעסוקה ברחבי הארץ. אולם, כאשר חשבו על הקמת מרכזים אלו במיקומים מרכזיים, שכחו או התעלמו מפרט חשוב וזה הגישה למקומות אלו.
רכבים פרטיים ותחבורה ציבורית
ההיגיון אומר שלמקומות מרכזיים המשרתים הרבה אנשים, צריכה להיות תחבורה ציבורית נוחה וזמינה. בפועל, לאזורי תעשייה רבים ומרכזי תעסוקה אין כלל תחבורה ציבורית המגיעה אליהם ואם יש, זמן הנסיעה בה אורך זמן רב בהשוואה לנסיעה ברכב ולעתים יש צורך גם בהחלפה של מספר קווים. ברור שעבור האדם העובד מדובר בבזבוז זמן יקר ולכן אנשים רבים בוחרים להגיע לעבודה באמצעות רכב פרטי.
נסיעה ברכב פרטי לעבודה מקצרת משמעותית את זמן הנסיעה והיא גם מאפשרת נסיעה נוחה ישירה ליעד, ללא סיבובים מיותרים בדרך ועצירה בתחנות. עד כאן זה נשמע אידיאלי, אך כדאי לתת את הדעת על ההשלכה העיקרית של שימוש ברכבים פרטיים כאמצעי תחבורה למקום העבודה, והיא הכבדה על העומס בכבישים ויצירת פקקים. דווקא מכיוון שמרכזי תעשייה אלו הוקמו במקומות מרכזיים, ההגעה אליהם באמצעות רכבים והכניסה למרכז התעסוקה עצמו, מובילה לפקקים כבדים שגם ככה לא חסרים במדינת ישראל.
יש פתרון
לבעיית הפקקים ועומסי התנועה יש פתרון, לפחות בכל הקשור להגעה למקום העבודה. באמצעות הסעות עובדים אפשר להפחית בצורה משמעותית את מספר הרכבים שיהיו על הכביש בשעות העומס וגם ליצור הקלה על צירי התנועה המרכזיים. תארו לכם שמשרד אחד המעסיק 30 עובדים, יציע לעובדים הסעה מאורגנת. המשמעות היא שבמקום 30 כלי רכב על הכביש נראה רק כלי רכב אחד, וכאשר מדובר במרכזים ובחברות המעסיקות מאות ואלפי עובדים, אין ספק שזוהי תרומה משמעותית למצב הכבישים בישראל.
להסעות עובדים יש יתרונות רבים עבור העובדים וגם עבור המעסיק, אך אין ספק שהיתרון העיקרי שלהם הוא ההקלה על עומסי התנועה והפקקים בכבישי ישראל.